Zasady dla początkujących – dieta, suplementy

Początki ze sportem nie są łatwe, choć na pierwszy rzut oka takie właśnie mogą się wydawać. Wiele osób od razu chce rzucać się na głęboką wodę i osiągać sukcesy w krótkim czasie. Należy jednak pamiętać, że dążenie do celu w sporcie jest długotrwałym procesem, na który składa się wiele czynników. Musimy więc zaczynać od rzeczy pozornie niewielkich, by stopniowo się doskonalić i przekraczać własne możliwości. Tylko wówczas efekty będą trwałe i nie ucierpi przy tym zdrowie. Ponadto jest to istotne z punktu widzenia psychologicznego, ponieważ jeżeli stawiamy sobie nierealne, wygórowane cele już na początku to w szybkim tempie tracimy motywację do działania.

Dopasowanie treningu do własnych możliwości na początku może sprawiać pewne trudności, jednak z czasem wsłuchiwanie się w swój organizm i odczytywanie jego potrzeb oraz predyspozycji będzie łatwiejsze. Na początek warto skorzystać z porady profesjonalisty, który wspomoże nas w wyborze aktywności fizycznej. Z pewnością doskonałym pomysłem jest skorzystanie z usług trenera personalnego. Jego praca opiera się na indywidualnym podejściu do każdego podopiecznego, dlatego też decydując się na takie zajęcia możemy mieć pewność, że będą one dobrane indywidualnie do naszych możliwości.

Trener personalny nie tylko wykona dla nad plan treningowy, ale również ułatwi zadanie z dietą i ułoży nam program żywieniowy. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na konsultacje z trenerem, czy też sami planujemy swoją pracę, skupienie się na diecie powinno stanowić dla nas priorytet. Bez właściwego odżywiania nie mamy szans na to, by nasz organizm mógł się prawidłowo rozwijać i regenerować po intensywnym wysiłku fizycznym. Efekty treningowe to nie tylko zasługa licznych serii i powtórzeń danego ćwiczenia, ale to także rezultat właściwie dobranej diety, która niebagatelnie wspiera organizm. Wszelkie niedobory mogą skutkować w najlepszym przypadku brakiem progresu. Aby tego uniknąć konieczne jest spożywanie wszystkich niezbędnych składników odżywczych – białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i minerałów. W sytuacji, gdy dopiero rozpoczynamy przygodę ze sportem właściwe odżywianie bywa pewnym kłopotem, bo nie do końca wiemy co możemy spożywać  i w jakich ilościach. 

Poza zdrowymi posiłkami, bogatymi we wszystkie składniki odżywcze, warto sięgnąć również po suplementy diety, ponieważ zapotrzebowanie organizmu zwiększa się wraz ze wzrostem poziomu aktywności fizycznej. Dobrym rozwiązaniem jest więc włączenie do swojej diety witamin i minerałów w formie kapsułek o naturalnym składzie. Wesprze to nie tylko odporność, ale również wytrzymałość i sprawność, ponieważ składniki te wpływają na wiele istotnych funkcji organizmu i ułatwiają jego pracę.

Jeżeli zastanawiamy się nad tym, czy początkujący sportowcy mogą suplementować różnego rodzaju odżywki białkowe, boostery treningowe i inne tego typu preparaty to odpowiedź brzmi: tak. Należy jednak pamiętać, by suplementy te posiadały naturalny skład i były wysoko przyswajalne, a dodatkowo istotna jest ilość takich preparatów – należy stopniowo wprowadzać zmiany. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest przyjmowanie białka, które jest bardzo skuteczne, gdyż stanowi budulec dla mięśni, dlatego umożliwia ich regenerację oraz rozrost. Na początek jednak warto sprawdzić jak dane białko jest tolerowane przez nasz organizm. Jeśli któreś z nich nam nie służy, warto wypróbować inne, bo być może winny jest jeden składnik – kazeina, serwatka, soja itp.

Poza odżywkami białkowymi warto sięgnąć także po boostery treningowe oraz węglowodany, które zwiększą wytrzymałość oraz energię podczas ćwiczeń i po nich. U osób początkujących stosować można w zasadzie wszystko, jednak istotny jest umiar, gdyż musimy najpierw poznać swój organizm, jego reakcje na różne suplementy.

W początkowym okresie aktywności fizycznej lepiej jest unikać kreatyny, gdyż ma ona silne działanie, które doskonale sprawdza się u zaawansowanych sportowców, a nie zawsze służy początkującym. Ważne jest przede wszystkim zdrowe podejście i troska w pierwszej kolejności o zdrowie, później zaś o efekty.